Kumru Tanıtım ve Haber Portalı
Anasayfa Haber Ara Foto Galeri Videolar Anketler Müzik Dinle Sitene Ekle Tollbar İletişim RSS

MENÜ

KUMRU

HABER 7 SON DAKİKA

HABER ARA


Gelişmiş Arama

SİTEMİZİ BEĞENİN

EN ÇOK OKUNANLAR

Zamandan Şikayet

Ahmet ÇAPKU

11 Aralık 2014, 00:23

Ahmet ÇAPKU

Zaman ve mekan kavramları felsefî açıdan üzerinde epey tartışmaların yapıldığı ve yapılageldiği kavramlardır. Nefs, akıl, madde, sûret, ezel, ebed, fenâ, bekâ gibi daha nice kavram yanında mezkûr iki kavram hem fizik hem de metafiziğin konusu olarak ele alınmıştır. Sıradan insanların günlük hayatında ise zaman kavramı şüphesiz ki akıp giden ânların bir bütün olarak algılanması ve aynı zamanda bunun insan unsuru ile birlikte düşünülmesidir.

             Kuşak çatışması denilen şey, nesiller arası farklı düşünce ve yaşam biçiminin oluşması halidir ki, bu durum kimilerince zamanın değişmesi şeklinde ifade edilmiştir. Aslında değişen, zamandan ziyade insanların düşünce ve yaşam biçimleridir fakat bu durum, zaman üzerinden dile getirilir. Bu noktada ‘değişmeyen tek şey, değişimin kendisidir’.

             Değişimin zaman kavramı üzerinden dile getirilmesi daha çok menfi ya da olumsuz bir anlam içermiştir. Özellikle kötülerin ve kötülüklerin artması, hayatın/yaşamın zorlaşması, ahlakın bozuluma uğraması, daha önceki duyarlılıkların yerini bencillik ve bönlüğün (hatta fodulluğun) alması, dinî hassasiyetlerin zaafa uğraması gibi haller hep zamanın değişimi üzerinden işlenegelmiştir. ‘Zamâne insanı işte’ şeklindeki ifade bile sözü edilen konuya serzenişi, sitemi ve hayıflanmayı işaret eder.  

             Dile getirilen durumu ifade bağlamında nice yüzyıllar öncesinde yaşamış şair-düşünürler yanında günümüz şairlerinin de zamana yönelik serzenişleri aslında bozulmaya karşı bir tavır alış ile ilgilidir. Bir dilin zirvesi, şiirdir ve düşüncenin şiir sözleri arasında toplumsal hafızaya emanet edilmesi meselenin mühim taraflarından biridir. Aşağıda zamandan şikayet eden birkaç şiir dizgesi vardır. Şiirlerde dikkat çekici hususlar ise akıp giden zaman içinde müslüman insanın toplumsal hayatta ne çok değişim geçirmiş olduğudur. Şüphesiz ki, bir müslümanın zihin dünyasında model yapı olarak Asr-ı Saâdet denilen Peygamber çağı önemli bir yer tutar. Ve hemen bütün örneklemeler ve göndermeler, sözü edilen asra/çağa işaret edilerek betimlenir. Bakalım onüçüncü yüzyıl şair ve düşünürü Yunus’tan on dokuzuncu yüzyıl şairi (Everekli) Seyrânî’ye ne değişmiş? Savaş, kavga, gözyaşı, ahlak sorunları, hak ihlalleri gibi konularda günümüz müslümanının/insanının hal-i pür melâlini gözlemlemek için dünya medyasının İslam coğrafyasından haber bulmakta zorlanmadığını söylemek meseleyi anlamaya yeter sanırım.  

 Müsülmânlar zamâne yatlu oldı / Helâl yinmez harâm kıymetlü oldı

Okınan Kur’ân’a kulak dutılmaz / Şeytânlar semirdi kuvvetlü oldı

 

Harâm ile hamîr tutdı cihânı / Fesâd işler iden hürmetlü oldı

Kime kim Tanrı’dan habar virürsen / Kakır, başın salar hüccetlü oldı

 

Şâkird üstâd-ıla arbede kılur / Oğul ata-y-ıla izzetlü oldı

Fakîrler miskinlikden çekdi elin / Gönüller yıkuban heybetlü oldı

 

Peygamber yirine geçen hocalar / Bu halkun başına zahmetlü oldı

Dutılmaz oldı Peygamber hadîsi / Halâyık cümle Hak’dan utlu oldı

 

Yûnus gel âşık-ısan tevbe eyle / Nasûha tevbe ucı kutlu oldı

 

(Aşık Paşa, Garib-nâme, hzl. Kemal Yavuz, İst. 2000, c. 1/1, (Giriş), sf. XV-XVI)

 

İşidün iy ulular / Âhir zaman olısar

Sağ müsülman seyrekdür / Ol da güman olısar

 

Dânişmend okır dutmaz / Derviş yolın gözetmez

Bu halk öğüd eşitmez / Sağır hemân olısar

 

Gitdi beğler mürveti / Binmişler birer atı

Yidügi yoksul eti / İçdügi kan olısar

 

Ya‘ni az kopdı erden / El çekmezden murdardan

Deccâl kopısar yirden / Anlar uyan olısar

 

Birbirine yavuz sana / İtdüğüm kalur sana

Yarın mahşer güninde / İşi yayan olısar

 

İy Yunus imdi senün / Işk-ıla geçsün günün

Sevdüğün kişi senün / Cânuna cân olısar

 

(Yunus Emre Divanı, hz. Faruk K. Timurtaş, İst. 1972, Tercüman 1001 Temel Eser,  sf. 65-66).

Nâm-u nişâne kalmadı fasl-ı bahârdan

Düşdi çemende berg-i dırakt i‘tibârdan

 

Eşcâr-ı bâğ hırka-i tecrîde girdiler

Bâd-ı  hazân çemende el aldı çenârdan

 

Her yanadan ayağına altun akup gelür

Eşcâr-ı bağ himmet umar cûy-bârdan

 

Sahn-ı çemende turma salınsun sabâ ile

Âzâdedir nihâl bu gün berg ü bârdan

 

Bâkî çemende hayli perîşân imiş varak

Benzer ki bir şikâyeti var rûzgârdan

                                               -Bâkî-

[Rûzgâr => zaman]

(Bâkî Dîvânı, hzl. Sabahattin Küçük, Ankara 1994, TDK Yay., sf. 329) 

İkbâl için ahbâbı siâyet yeni çıktı / Bilmez idik evvel bu dirâyet yeni çıktı

Sirkat çoğalıp lâfz-ı sadâkat modalandı / Nâmus tamâm oldu hamiyet yeni çıktı

 

Düşmanlara ahbâbını zemm oldu zarâfet / Dil-dârdan ağyâra şikâyet yeni çıktı

Sâdıkları tahkîr ile red kaide oldu / Hırsızlara ikrâm ü inâyet yeni çıktı

 

Hak söyleyen evvel dahi menfûr idi gerçi / Hâinlere ammâ ki riâyet yeni çıktı

Evrâk ile ilân olunur cümle nizâmât / Elfâz ile terfih-i raiyyet yeni çıktı

 

Âciz olanın ketm olunur hakk-ı sarîhi / Mahmîleri her yerde himâyet yeni çıktı

İsnâd-ı taassub olunur merd-i gayûra / Dinsizlere tevcih-i reviyyet yeni çıktı

 

İslam imiş Devlete pâ-bend-i terâkki / Evvel yoğidi işbu rivâyet yeni çıktı.

Milliyeti nisyân ederek her işimizde / Efkâr-ı Firenge tabaiyyet yeni çıktı

                                                                                  -Ziya Paşa-

(Mehmet Çetin, Tanzimat’tan Bugüne Türk Şiiri Antolojisi-I, İst. 1994, (II. bsm.), Kitabevi Yay, sf. 29)

Eyvah fukaranın beli büküldü

Medet ticaretin gücüne kaldık

Eyiler âlemden göçtü çekildi

Bizler zamânenin p….. kaldık.

 

Rüşvet ile yazar hakim hücceti

Hüccet ile alır kadı rüşveti

Halk bilmiyor dini şer’i sünneti

Bozuldu sikkenin tuncuna kaldık.

 

Sene bin iki yüz altmış beş tamam

Okunur ezanlar boş bekler imam

Seyranî bu nutkun sonu vesselam

İnanın dünyanın ucuna kaldık.

                                   -Seyrânî-

 

http://kemalatik.tr.gg/SEYRAN%26%23304%3B.htm  [Erişim: 08.12.2014]

Bu makale 4158 defa okunmuştur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit

YAZARLAR

Kuşların Öyküsü20 Mart 2020

TERÖRÜ LANETLİYOURUZ

  
 

HAVA DURUMU

Detaylı bilgi için resmin üzerine tıklayın.

HAYDİ SOHBET EDELİM

SOHBET İÇİN TIKLAYINIZ
İSTATİSTİKLER

İSTATİSTİK

 Sitemizde 13 kategori, 2237  haber bulunmaktadır.

 Bu haberler toplam 13675182  defa okunmuş ve 2756 yorum yazılmıştır.

 

REKLAM ALANI

Kumruluyuz.biz Kumrukent.com © 2005 Tüm Hakları Saklıdır
RSS Kaynağı | Yazar Girişi | Yazarlık Başvurusu

Kumruluyuz.biz & Kumruluyuz.com ve Kumrukent.com un© 2005 Her Hakkı Saklıdır. www.Kumruluyuz.biz , www.Kumruluyuz.com ve www.Kumrukent.com  un hiç bir kişi, kurum ve kuruluşla bağlantısı yoktur. Tamamen kişisel bir sitedir. Web sitemizin dışında farklı siteler kaynak gösterilerek yayınlanan haber ve içeriklerinden Sitemiz sorumlu tutulamaz. Web sitemizde yayınlanan Köşe Yazıları, Makaleler ve Yorumlardan Yazarların kendileri sorumlu olup; içeriklerinden Sitemiz sorumlu tutulamaz.  Sitemizde yayınlanan içerikler izinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Destek & Bilgi: admin@kumruluyuz.biz | Yazılım: Mydesign| Bu Site En İyi (Tüm Tarayıcılarla) 1024*768 Çözünürlükte Görüntülenir.

Altyapı: MyDesign